شباهت‌های سریال قورباغه و فیلم نفرت؛ بچه‌های پاریس در تهران

بالاخره قسمت نخست سریال «قورباغه» پخش شد و در شبکه‌ی نمایش خانگی طوفانی به پا کرد. گفته‌ می‌شود قسمت اول این سریال در عرض دو روز ۴۸ میلیون دقیقه دیده شده است. این‌طور که پیداست این مجموعه یا حداقل قسمت اول و ترکیب شخصیت‌های آن وام‌دار فیلم فرانسوی «نفرت» (La Haine) هستند.

در اغلب فیلم‌های هومن سیدی می‌توان نشانه‌هایی از رویدادهای واقعی یا دیگر فیلم‌های سینمایی پیدا کرد. از «خشم و هیاهو» که آشکارا به زندگی ناصر محمدخانی اشاره دارد تا «مغزهای کوچک زنگ‌زده» که برخی آن را یک رونوشت ایرانی از فیلم «شهر خدا» خواندند. اتفاقات قسمت نخست سریال قورباغه هم حاکی از این است که سیدی در اثر جدیدش هم به سراغ یک فیلم خارجی مشهور و محبوب رفته تا بخشی از داستان و ویژگی‌های شخصیت‌هایش را بر اساس آن شکل دهد. در ابتدای قسمت نخست قورباغه نوشته می‌شود «برداشت آزاد از La Haine» و در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه بیندازیم بر جهان فیلم نفرت و مشابهت‌های آن با سریال قورباغه.

  • نقد سریال آقازاده؛ وقتی آقازاده‌های خوب و بد به جان هم می‌افتند
سریال قورباغه و فیلم نفرت

فیلم نفرت به کارگردانی متیو کاسوویتس محصول سال ۱۹۹۵ اثری سیاه و سفید است که به مسأله‌ی خشونت جاری در جامعه‌ی فرانسه و تقابل نیروهای پلیس و امنیتی با جوانان و به طور دقیق‌تر جوانان خلافکار خرده‌پا می‌پردازد. سریال سیدی هم حداقل در قسمت نخست به چنین مسأله‌ای اشاره دارد.

قورباغه در دقایق آغازین فضایی ملتهب دارد و سعی می‌کند دنیای گانگسترها و خیابان‌گردهای پاریسی و اروپایی را در تهران بازآفرینی کند. در همان دقایق ابتدایی قسمت نخست یک مأمور پلیس توسط دو جوان ناشناس زخمی می‌شود و در سراسر این قسمت شاهد گفت‌وگوهایی درباره‌ی نیروهای انتظامی، سرقت، اسلحه و خشونت میان سه شخصیت محوری داستان هستیم.

استفاده از مطالب باینو برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام باینو و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت ايده نوين تجارت لاتيدان تعلق دارد. / طراحی شده با ❤️ در استودیو دایره مینایی
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.